Колумна на Пеце Лозанов:
Според европски истражувања новата генерација на граѓани, таканаречена Милениумци, се повеќе ги изоставуваат автомобилите и бараат алтернативни решенија. Најновите генерации кои доаѓаат се помалку луди за автомобили и на тој начин создаваат големи тешкотии и вознемиреност за оние кои произведуваат автомобили. Можеби уште полошо е што тие потенцијални возачи не се стремат ниту да добијат возачки дозволи како претходните генерации, што значи дека проблемот ќе се продлабочува за целата сообраќајна индустрија. Ако можат да избегнат да возат автомобил, тие среќно и со нетрпение ќе најдат начин да го направат тоа. Можете да го спротивставите ова гледиште со нас од претходните генерации.
Пораснавме верувајќи дека полагањето за возачка дозвола и поседувањето автомобил е клучен дел од животот, нешто што мора да се направи. Добивањето возачка дозвола беше скалилото на поминување, покажувајќи дека напредувате од дете во возрасен. Првите моменти да седнеш зад волан се извор на гордост. Самата помисла чувството на контрола на ѕвер од повеќе тони, покажувајќи ја вашата сила (и за мажи и за жени!).
Тоа беше и извор на слобода, бидејќи можевте да избегате од сенката на контрола на вашите родители, симбол како пат кон вашата вистинска независност. Но новото време го донесе и новиот начин на размислување за автомобилите! – Ајде да го поставиме прашањето зошто новите генерации бегаат од одлуките и одговорностите на возењето и автомобилите? Најпрво несакањето на капитални набавки и трошоци. Милениумците заглавени со студенски трошоци избегнуваат понатамошни дополнителни долгови, поучени од последната рецесија што се случи, значи да вложиш во нешто што во моментот кога ќе го добиеш започнува да паѓа неговата вредност за нив е неприфатливо.
Не сакаат да се грижат за дефектите и оптоварувањата на автомобилот. Замислете само колку главоболки ќе заштедат. Купувањето автомобил е брутално, самото одење кај застапниците е исто како влегување во дувло со змии и страшни ужаси. Автомобилот е мистерија на механичките механизми. Се чини дека претходните генерации се помалку и помалку зборуваат за тоа како да се оди под хаубата на автомобилот, што на крајот доведе до тоа најновите генерации да не знаат како работи автомобилот. Всушност, на најновата генерација не му е грижа како функционира, и главно се фокусира на излезот што може да се направи со автомобилот. Ова значи дека се оддалечуваме од каква било емотивна или лична приврзаност кон автомобилот, бидејќи нема чувство за изработка што сте го смениле маслото или сте ставиле резервна гума. Тие задачи ги извршува некој друг за вас, за среќа, и тоа некој друг го презеде. Последната генерација е свесна дека автомобилите на бензин испуштаат штетни емисии, и иако знаат дека тоа е многу подобрено во споредба со претходните години, сепак тоа е сè уште лоша работа. Тие се заинтересирани за електрични возила како еколошка работа, но исто така не се сигурни за ЕВ бидејќи не се проширија целосно, а има и други тешкотии како полнењето и што да се прави на подолги возења. Значи, тие дефинитивно не сакаат да добијат автомобил што загадува, ниту пак се подготвени да се посветат на ЕВ.
А што се случува со самоуправувачките автомобили или автопилоти, дали тие ќе ја подобрат ситуацијата или ќе ја продлабочат!? Мислам на автономни автомобили кои се управувани од систем на вештачка интелигенција и не е потребен човечки возач. Навистина, некои тврдат дека човечките возачи нема да можат да возат автомобил, дури и ако сакаат да го сторат тоа, бидејќи автомобилите повеќе нема да имаат никакви контроли за возење достапни за луѓе (ова е дискутабилно). Ако се прашувате дали најновата генерација можеби издржува додека не се појават автомобилите без возач, што на тој начин би било уште едно објаснување за нивното колебање да купат автомобил денес, како и зошто изгледа дека не се грижат толку за тоа што можат да возат.
Би рекол дека денес е нешто неизмерно да се тврди такво тврдење. Мислам дека тоа не е многу важен во моментов, но жестоко би тврдел дека штом вистинските самоуправувачки автомобили почнат да се појавуваат и да имаат одредена распространетост, сигурно може да се очекува дека најновата генерација веројатно ќе земе предвид дека „движењето“ започна. Ова потоа нè носи на друга контроверзна тема, имено дали најновата генерација повеќе нема да купува автомобил, туку целосно ќе се потпира на возење или споделување на возење преку употреба на автономни автомобили. Многу експерти предвидуваат дека индивидуалната сопственост на автомобили ќе исчезне како изумрен диносаурус. Ставот е дека автомобилите без возач ќе бидат во сопственост на големи компании, или самите производители на автомобили или фирмите за споделување на возила или денешните фирми за изнајмување автомобили (рентање) или други конгломерати ќе влезат во играта.
Во моментов, вие поседувате автомобил и тој седи околу 95 проценти од времето и не прави ништо, освен да чека да го користите. Тоа е прилично скапо средство за поседување. Во иднина, купувате автомобил без возач и кога сте на работа или спиете дома во текот на вечерта, го ставате на мрежа за споделување за возење или користење. Заработувате пари кога не ви требаат, а вие го враќате кога сакате да ве вози наоколу (ова може да вклучи размена на тргување со други такви сопственици на автомобили без возач). Ако моето предвидување за потенцијалот за приходи од поседување автомобил без возач има смисла, можете да се обложите дека најновата генерација нема да седи настрана додека другите заработуваат пари од добивање автомобил без возач. Ако ништо друго, ќе ги придвижи во насока на барање да поседуваат автомобил, иако првенствено поради предностите за генерирање пари.